Výuka
Patofyziologie je obor, který se zabývá příčinami (etiologie) a mechanismy rozvoje nemocí (patogeneze) a změnami funkcí organismu při nemoci. Nemoc je zpravidla déledobý proces, který zůstáva po určitou dobu asymptomatický a teprve za určitých okolností se stává klinicky zjevnou chorobou. Snažíme se studenty induktivně vést v jejich pochopení PROČ a JAK k daným změnám dochází. Naší snahou je pomoci studentům pochopit etiopatogenezu nemocí od počátečních molekulárních a genetických alterací, přes změny buněčné, tkáňové a orgánové až po případný systémový proces. Důraz klademe na:
- pochopení základních patofyziologických konceptů,
- využití analogií (podobnosti a odlišnosti např. hypoxie, chron. zánětu, abnormální regulace proliferace v různých lokalizacích),
- syntézu dosavadních poznatků z jiných disciplín (zejm. fyziologie, imunologie, biochemie aj.),
- efekt inter-individuální variability,
- vysvětlení molekulárních mechanizmů zejm. tam, kde je to diagnosticky, terapeuticky nebo prognosticky důležité,
- epidemiologické hledisko, tj. akcent na prevalentní nemoci a stavy.
Patologická fyziologie je z hlediska výuky na lékařské fakultě klíčovým oborem, který integruje teoretickou a preklinickou část studia a tvoří přímé spojení s obory klinickými. Bez ohledu na převážně deduktivní charakter lékařského praxe je patofyziologické myšlení základem lékařského myšlení a nelze si bez něj představit efektivní diagnostickou či léčebnou rozvahu. Naší ambicí je pomoci studentům v přechodu ke klinické medicíně a medicínskému uvažování a usnadnit jim osvojení „královského umění“ lékaře, tj. diferenciální diagnostiky. Rovněž se snažíme, bez ohledu na dominantně teoretickou povahu disciplíny, ve studentech pomoci budovat paradigma „medicíny založené na důkazech“ doplněné o koncept smysluplné personalizace („presicion medicine“). Naším motem je excelence vědy a výzkumu, těsné propojení vědy a výuky a profesionalita obojího, smysluplné a efektivní využití alokovaného času v kurikulu daných programů, kolegiální přístup a otevřenost vůči studentům a budování entuziasmu pro profesi lékaře či zdravotnického pracovníka.
Akademický rok 2020–2021
Jaro 2021 na Lékařské fakultě
- Genetika
- Genetika v zubním lékařství - cvičení (aZLGE061c, ZLGE061c)
- Genetika v zubním lékařství - přednáška (aZLGE061p, ZLGE061p)
- Morfologická a funkční patologie II
- Pathophysiology II - lecture (aVLPF0622p, aZLPF0622p)
- Pathophysiology II - practice
- Patologická fyziologie - cvičení
- Patologická fyziologie - přednáška (APFYp, BHPF021p)
- Patologická fyziologie II - cvičení (aZLPF0622c, VLPF0622c, ZLPF0622c)
- Patologická fyziologie II - přednáška (VLPF0622p, ZLPF0622p)
- Patologická fyziologie II -cvičení
- Patologická fyziologie II-přednáška
- Techniky molekulární biologie a genetiky - cvičení
- Techniky molekulární biologie a genetiky - přednáška
- Vybrané kapitoly z patofyziologie
Podzim 2020 na Lékařské fakultě
- Morfologická a funkční patologie I
- Nové trendy v patologické fyziologii
- Pathophysiology I - lecture (aVLPF0521p, aZLPF0521p)
- Pathophysiology I - practice
- Patologická fyziologie I - cvičení (aZLPF0521c, VLPF0521c, ZLPF0521c)
- Patologická fyziologie I - přednáška (VLPF0521p, ZLPF0521p)
- Patologická fyziologie I -přednáška
- Vědecká příprava - úvodní kurz